25 märts 2015

Kuidas valmistuda hooajaks?

0 Kommentaari

Kevad on lõpuks käes ja parim aeg üle vaadata  oma mootorratta  tehniline olukord ning sõiduvarustus, et nautida kodust, suhteliselt ettearvamatut  suvehooaega. Veelgi lahedam on siduda oma suvine puhkus mõne pikema välisreisiga mootorrattal.

Kuidas hooajaks valmistuda? Nõuandeid jagab Haja Autokooli õpetaja Aivar Kuivkaev.

  • Kontrolli mootoriõli taset.

Selleks on mootoril vaatlusaknake või õlivarras. Õlitase peab jääma MIN ja MAX märkide vahele, või olema vaatlusakna ülemise ja alumise serva vahelises piirkonnas. Mootorratas tuleb enne taseme mõõtmist seada vertikaalsesse asendisse (mitte küljejalale).

Õlitaset vaadatakse seisva mootoriga. Peale mootori seiskamist tuleb oodata 2-3 minutit enne vaatlemist, et õli valguks mootorist karterisse.

  • Kontrolli jahutusvedeliku taset.

Jahutusvedeliku taseme vaatlemiseks on selle paisupaagil MIN ja MAX märgid. Neid märke näeb tavaliselt paisupaagi katte vaatlusaknast. Jahutusvedeliku taset vaadatakse külmal mootoril. Tase peab olema MIN ja MAX märkide vahel, mootorratas vaatamise ajal vertikaalses asendis.

  • Jälgi, et veokett oleks õlitatud. Kasuta keti õlitamiseks kvaliteetseid mootorratta ketile mõeldud määrdeaineid. Ketti tuleb õlitada kuiva ilmaga sõites iga 500 km (iga teine tankimine) ja vihmas sõites iga 300 km järel (igal tankimisel).
  • Kontrolli pidurite toimivust. Kontrolli, et sõites põleksid tuled! Kontrolli ka helisignaali.
  • KÕIGE tähtsam osa, mida esile tuua on rehvid – need  on sõiduturvalisuse alustalad .

See on vägi, mis  mootorratast teega kontaktis hoiab!

Kõik muu tsikli küljes, mis meid kiiremini liikuma või järsult peatuma aitab, on kasutu, kui need kaks musta ümmargust asjakest oma ülesandega enam hakkama ei saa.

Keskmisel tsiklirehvil on kontaktpind ellipsikujuline ja normaalrõhu puhul pindalalt mitte palju üle 20 cm2. Kahe rehvi peale kokku siis ca 40 cm2. Täna toodetavad tippklassi tsiklirehvid on radiaalrehvid. Ära tunneb nad R-tähest rehvimõõdu tähistuses. Praktikas tasuks jälgida, et mootorrattal ei kasutataks ees ja taga erineva ehitusega rehve. Teooria lubab küll teatud mööndusi, ent enamasti annab parima tulemuse siiski ühe tootja paaris töötama projekteeritud rehvide koos kasutamine.

  • Kontrolli rehvide rõhku.

Rehvirõhku mõõdetakse külmadel rehvidel,  st. enne sõitu. Rehvide rõhud on enamasti märgitud mootorratta raamil olevatele kleepsudele. Kui neid pole ja rehvirõhu infot ka mujalt ei leia , siis tuleb lähtuda järgmisest rusikareeglist: esirehv: 2,3 bar, tagarehv 2,5 bar (kahekesi sõites 2,7-2,8 bar).

  • Mõõda rehvide mustri jääksügavust.

Rehvidel on kulumismärgid, kui rehv on kulunud kasvõi üheni neist, tuleb see vahetada. Kui kulumismärke ei leia, mõõdetakse mustri jääksügavust nihikuga. Eestis lubatud minimaalnejääksügavus on mootorrattarehvidel 1 mm. Rehvid kuluvad väga kiirelt peale jääksügavuse saavutamist.

  • Kontrolli piduriklotside hõõrdekatete paksust (mootorratta piduriklotsi hõõrdekatte paksus on tunduvalt väiksem, kui auto piduriklotsidel.) Klotsid vajavad vahetust, kui nende pind on kulunud tööpinnal oleva soone põhjani.
  • Soeta korralik ja asjakohane sõiduvarustus! See on sama tähtis kui autos turvavöö.

Pea meeles – Sinu nahk on alati kallim, kui avariis purunenud sõiduriided. Kasuta sõidul alati kõiki võimalikke kaitsmeid – ka lühikesel sõidul võib õnnetus juhtuda.

Kiivritest tuleb eelistada kinnist tüüpi (integraal) , mis kaitsevad ka nägu. Kiiver peab sobima peaga, mitte mootorrattaga! Sinu mootorrattal on täiesti ükspuha, milline kiiver Sul sõidu ajal peas on, esmatähtis on Sinu enda turvalisus. Hea võimalus enda nähtavakstegemisel on erkasvärviline või hele kiiver ja helkurvest või vöö.

Meeldivat sõitu hooajaks!  Arvesta liikluses liigeldes pidevalt sellega, et Sind ei panda tähele. Aita siis kaasliiklejatel end paremini märgata. Tee ennast nähtavaks ja liikle turvaliselt.

Jõua alati turvaliselt sihtpunkti!

[üles]

Vasta

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>